Foto: Shutterstock.com
Nuo gruodžio pirmosios kiekviena keleivinė transporto priemonė, dalyvaujanti kelių eisme ir neviršijanti 3,5 tonų svorio, privalo būti su žieminėmis padangomis. Jei žieminės padangos liko dar iš praėjusio sezono, verta jas apžiūrėti rūpestingiau ir išsiaiškinti, ar neatėjo laikas naujoms žieminėms padangoms. Toliau – apie požymius, liudijančius apie būtinybę keisti žiemines padangas, taip pat – bendros gairės apie tai, kiek žieminės padangos tarnauja ir kaip dažnai jas reikia keisti.
Kokie yra pagrindiniai reikalavimai žieminėms padangoms?
Žieminės padangos yra ypač svarbios siekiant užtikrinti automobilio stabilumą ir saugumą vairuojant, kai oro temperatūra yra žemesnė nei 7 laipsniai. Žieminės padangos atlieka nesuskaičiuojamą gausybę esminių funkcijų:
- Stabilumas – žieminės padangos užtikrina gerą sukibimą su kelio paviršiaus danga bet kokiomis oro sąlygomis.
- Saugumas ant ledo – žieminės padangos daug geriau užtikrina automobilio išsilaikymą ant kelio, jei paviršius padengtas ledu arba suplūktu sniegu.
- Atsparumas drėgmei – žieminės padangos sukurtos taip, kad drėgmės perteklius pasišalintų per šonuose esančius gilius centrinius griovelius, o padangų paviršiui suteiktų kuo geresnį sukibimą su keliu.
- Sukibimas ant apsnigto kelio – smulkus plokštelių raštas, kuriuo padengtas protektoriaus paviršius, suteikia geresnį ir saugesnį sukibimą su keliu, bei mažina slydimo tikimybę.
- Šalčiui atspari gumos sudėtis – žieminės padangos pagamintos iš gumos, kuri šaltyje nepraranda savo savybių ir pernelyg nesukietėja. Būtent dėl šios priežasties su vasarinėmis padangomis žiemą važiuoti negalima, nes padangų gumos sudėtis šaltyje sukietėja, o važiuoti per ledą „plastikinėmis“ padangomis nėra nei saugu, nei malonu. Žieminės padangos sukurtos taip, kad šio efekto būtų galima išvengti – jos minkštos net tada, kai temperatūra būna žemiau nulio.
- Žiemai pritaikytas protektoriaus raštas – atsižvelgiant į paskirtį, padangų protektoriaus raštai yra specialiai pritaikyti. Žieminių padangų protektoriaus raštas yra gilesnis ir sukurtas taip, kad pašalintų sniego sankaupas pačioje padangoje ir skatintų jų nukreipimą į šonus.
- Žiemai pritaikyti diskai – prasidėjus šaltajam metų laikui, būtina pagalvoti ne tik apie padangas, bet ir apie jų diskus. Žiemai pritaikyti bus tokie diski, kurie yra poliruoti ir nudažyti mažiausiai tris kartus – tokiems diskams mažiau pakenks ant kelių barstoma druska. Taip pat žiemai pritaikyti bus tokie diskai, kurie neturi nereikalingų griovelių ir iškilimų, kad juose be reikalo nesikauptų druska, purvas arba sniegas.
Foto: Shutterstock.com
Kaip žinoti, kada yra metas keisti žiemines padangas?
Nors žieminės padangos ir gaminamos iš tvirčiausios ir geriausios gumos, jos nėra amžinos. Jos tiek nusidėvi, tiek natūraliai pasensta. Norint jaustis saugiai, signalų, rodančių, kad atėjo metas keisti padangas, negalima ignoruoti.
Padangų amžius
Naujausi standartai numato, kad padangų galiojimo terminas yra 10 metų nuo pagaminimo datos. Pagaminimo datą galima rasti ant pačios padangos – joje turi būti nurodyta identifikacinių skaičių eilė, kurioje matyti pagaminimo metai ir mėnuo. Į tai svarbu atsižvelgti dėl dviejų priežasčių – pirmiausia – dėl saugumo. Gumos savybės laikui bėgant iš tikrųjų prastėja neatsižvelgiant į tai, kaip dažnai ar retai šios žieminės padangos anksčiau buvo naudotos. Kita priežastis – padangų amžius patikrinamas ir techninės apžiūros metu. Automobiliams su pernelyg senomis padangomis neleidžiama važinėti.
Protektoriaus gylis
Ne visoms padangoms pavyksta sėkmingai ištarnauti dešimt metų. Paprastai natūraliomis naudojimo sąlygomis protektorius sudyla daug greičiau. Remiantis įstatymais, minimalus protektoriaus gylis yra 4 mm. Tačiau dėl saugumo geriau važiuoti su du kartus gilesniu raštu.
Protektoriaus gylį galima pamatuoti tiek savo jėgomis, tiek įsigijus specialų protektoriaus gylio matuoklį, kuris iš tiesų yra paprasta liniuotė, pagaminta taip, kad ją būtų patogu įdėti į žieminių padangų protektoriaus raštą ir išsiaiškinti, koks jo gylis.
Nudilimo indikatoriai
Paprastai žieminės padangos gaminamos taip, kad įspėtų, kada pradeda dilti. Tai padaroma įvairiais būdais, bet paprastai padangų protektoriai turi specialias spalvotas plokšteles. Pasiekus tam tikrą nudilimo laipsnį pasirodo spalvotos juostos ar plotai.
Kitų gamintojų padangos vietoj spalvotų juostų turi skaičius, kurie su laiku nudyla, ir jų nebesimato, tokiu būdu įspėdami, kiek milimetrų liko. Svarbu storumą patikrinti įvairiose vietose: tiek centre, tiek iš vidaus, tiek iš išorės, nes žieminės padangos ne visada nudyla tolygiai. Jei nors vienoje vietoje protektoriaus gylis yra mažesnis nei 4 mm, padangas reikėtų keisti.
Tolygus nudilimas
Svarbu laikas nuo laiko patikrinti protektoriaus nudilimą ne tik todėl, kad laiku pakeistum žiemines padangas, bet ir todėl, kad pastebėtum, jei nudilimas nėra tolygus. Jeigu vidinėje pusėje arba išorėje nudilimas yra didesnis, padangas galima sukeisti, kad jos ilgiau tarnautų. Taip pat galima sukeisti priekines padangas su galinėmis padangomis, jei jos nudilusios skirtingai.
Tinkamos laikymo sąlygos
Nors žieminės padangos ir sukurtos intensyviai trinčiai su kieta kelio danga, jos yra gana jautrios išorinės aplinkos sąlygoms. Žiemines padangas reikia laikyti tinamai, kad jos nesusisuktų, neprarastų savo formos ir gumos savybių. Padangos turi būti laikomos patalpoje, kurioje nesusidaro kondensatas, o temperatūra nėra aukštesnė nei 15 laipsnių arba žemesnė nei 0 laipsnių – tai yra optimalios sąlygos padangų gumos veiksmingumui išsaugoti. Taip pat žieminių padangų negalima laikyti tiesioginiuose saulės spinduliuose arba pernelyg karštoje vietoje – šiuo atveju padangų guma gali pradėti trūkinėti ir prarasti tvirtumą. Tinkamiausia vieta padangoms laikyti – sausas rūsys, garažas, kurio temperatūra žiemą nebūna mažesnė už nulį laipsnių, arba automobilių dirbtuvės. Kai kurie servisai, atvykus keisti padangų, siūlo ir padangų laikymo paslaugą, optimaliomis sąlygomis padangos laikomos pagal naudojimo sezoną.
Foto: Shutterstock.com
Kiek tarnauja žieminės padangos?
Nėra vieno atsakymo į šį klausimą, nes tarnavimo trukmę labiausiai lemia būtent vairuotojo vairavimo įpročiai. Sekmadieniniai vairuotojai su vienu žieminių padangų komplektu gali važinėti nors ir visus dešimt metų, o saulytės mėgėjams protektorius gali nudilti jau po vieno sezono.
Tie, kas nori naudoti vieną padangų komplektą maksimaliai ilgai, paprastai turi atkreipti dėmesį į šias sąlygas:
- kiekvienam sezonui tinka savos padangos – žieminės padangos šiltu metu nudyla daug greičiau, todėl jas svarbu naudoti, kai oro temperatūra yra žemesnė nei 7 laipsniai, ir nuimti pavasarį, kai oras tampa pakankamai šiltas ir tinkamas vasarinėms padangoms.
- Nenaudok M+S padangų – universalaus profilio padangos tarnaus trumpesnį laiką nei atskiri vasarinių ir žieminių padangų komplektai, nes jiems reikia iškęsti pernelyg staigius temperatūras šuolius, todėl finansine prasme M+S padangų komplektas nebus naudingiau nei vienas komplektas žieminių padangų ir vienas komplektas vasarinių padangų.
- Tinkamos padangų laikymo sąlygos tarp sezonų – padangos laikomos gamintojo siūlomu būdu optimalios temperatūros ir drėgmės sąlygomis.
- Automobiliui reguliariai atliekamas ratų suvedimas, turintis įtakos padangų nudilimo tolygumui. Kuo tolygiau nudyla padangos, tuo ilgiau jos tarnaus.
- Tinkamas slėgis padangose: pernelyg aukštas slėgis didina padangų susidėvėjimą vidinėje pusėje, pernelyg žemas – padangų susidėvėjimą išorinėje pusėje. Slėgis turi atitikti aplinkos oro temperatūrą.
Kur ieškoti geriausių žieminių padangų?
Jei domina naujos žieminės padangos arba žieminės padangos su dygliais, didžiausią ir aiškiausią pasiūlymą rasi internetiniame padangų prekybos centre Padangos1.lt. Apsižvalgyk ir išsirink savo padangas už geriausią kainą jau dabar, kad iki gruodžio 1 d. jomis nebereikėtų rūpintis!